ninareale

Direktlänk till inlägg 9 juni 2019

Osäkerhet syns inte på utsidan!

Av Nina Reale - 9 juni 2019 17:16

 Hej! 

I detta inlägget tänkte jag prata om en sak som jag vet att många brottas med där ute, även jag själv. Det är osäkerheten i sig själv och känslan att aldrig vara tillräcklig och räddslan för att förlora det man håller kärt och låter då osäkerheten ta över sitt agerande. Det är något som inte syns på utsidan men känns på insidan. 

 

Jag har under många år under min uppväxt levt med osäkerhet som har följt mig in i vuxenvärlden. Man är rädd för att inte passa in och vara en person som sticker ut från mängden.  För mig började det redan när jag var tio år gammal, jag har många italienska drag från mammas sida i mitt utseende vilket ledde till att jag blev kallad ”bajsöga” för mina bruna ögon. Jag fick en utskällning från en lärare för jag som tio åring hade mascara i skolan. Vilket inte var fallet då jag alltid haft mörka ögonfransar. 

 

När jag var tolv år gammal fick jag min första tandställning efter att ha dragit ut tio tänder. Jag hade för liten mun och för mycket tänder så fick en räls som det kallades då. Jag fick beskedet att jag behövde ha den i två år. Så från att jag var tolv tills jag fyllde fjorton. Ingen rolig ålder då man går igenom sjukt mycket i både kroppen och umgänget. Jag var sen med att få både mens och bröst, vilket jag skämdes för. Jag blev retad av klasskompisarna och blev kallad braceface och fick alltid frågan från ”åt vilket håll går tåget idag?” Även om jag då kunde ta stöd från mina vänner och agerade som om jag inte brydde mig så tog det självklart hårt på självförtroendet. 

Men när jag fyllde fjorton försvann den och hade så fina tänder och började då mer och mer köra på min egen stil! Jag var redan van vid att sticka ut från mängden så varför inte fortsätta? 

 

Osäkerheten hade dock tyvärr en tendens att följa mig in i vuxenvärlden och jag ifrågasatte ofta mig själv om jag var tillräckligt bra på saker, tillräckligt snygg, behövde jag träna mer och förtjänade jag verkligen vissa saker? Jag vågade aldrig gå utan smink för då kände jag mig så ful. Eftersom jag oftast alltid var för snäll mot alla och aldrig sa nej så blev jag både överkörd eller utnyttjad. Jag har gått igenom saker i livet som satt sina spår och ärr. Men det har också hjälpt mig att bli den jag är idag. 

 

Osäkerhet är något som jag verkligen har fått jobba med hos mig själv. Jag kan fortfarande få frågan från andra när detta ämne tas upp ”hur kan du va osäker? Du som alltid sminkar dig så bra och alltid klär dig snyggt och verkar va så självsäker”? 

Tro mig, osäkerheten syns inte på utsidan! Idag är jag mycket mer självsäker och stark i mig själv. Jag älskar smink och kläder, vilket jag brinner extra för. Jag älskar att få skapa 0lika outfits och bara köra på min egen stil och bara va mig själv. Jag försöker att inte bry mig om vad andra tycker utan köra på min egen magkänsla och sen det viktigaste av allt, Ta stöd från vänner, familj och ens partner. 

 

Det är så viktigt att man vågar prata om sina känslor med sina nära så man kan få stöttning och en vägg att luta sig mot i osäkerheten. Tycker det är viktigt att man kan prata om detta ämne och vara en förebild för andra tjejer och killar som också går igenom detta. I dagens samhälle växer ungdomarna upp med sociala medier, med största fokus där man absolut inte ska vara annorlunda och tävlar om vem som får mest likes eller följare på sin instagram. DET ÄR OKEJ ATT INTE VA SOM ALLA ANDRA. Jag är också aktiv på instagram och tar mycket selfies men jag gör det endast för jag själv vill det och inte för någon annans skull. Vi behöver hjälpa varandra att stå på oss i detta och bli självständiga och starka i oss själva.

 

Detta är något som jag själv jobbar med varje dag. Ibland kommer osäkerheten i mig själv fram och jag frågar mig själv ”förtjänar jag verkligen denna lyckan och tänk om det tas ifrån mig? En underbar familj, ett jobb jag älskar, så fina & underbara vänner och en pojkvän som har allt jag någonsin dröm om och som behandlar mig på bästa sätt”? Tänk om jag en dag skulle förlora allt det? Jag vet att jag förtjänar detta och önskar att jag kunde hjälpa fler människor där ute som kämpar med dessa känslorna. Ingen kan göra allt men tillsammans kan vi alla göra något för att hjälpa andra där ute! ❤️🙏🏼 Puss och kram 

 

 

Idag är jag mycket starkare i mig själv och det är jag så tacksam för. 👊🏼

 




 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Reale - 11 juni 2019 20:26

 Hej och trevlig tisdag till er.  Hoppas ni haft en bra start på veckan, min har varit bra. I går jobbade vi lång dag på förskolan, hade kvalitetstid/planering och sedan var det picknick kväll med alla föräldrar. Idag jobbade jag kort dag på jobbet...

Av Nina Reale - 9 juni 2019 16:54

Hej!  Hoppas ni haft en grym helg allihopa. Min helg har varit mysig och fullt upp som vanligt. Jag har umgåtts med vänner, jobbat extra onsdag och lördag natt på societén som är en nattklubb här i Varberg. Så i onsdags efter att jag slutat på förs...

Av Nina Reale - 2 juni 2019 21:27

 Hej!  Jag ville i detta inlägg hylla min älskling lite extra. Under denna helgen har jag inte mått så bra då jag varit sjukt stressad och haft problem med huvudvärk och yrsel. Åh han har varit så snäll och gullig som ställt upp för mig och funnits...

Av Nina Reale - 2 juni 2019 21:04

Hej!  Förlåt för dålig uppdatering, varit sjukt dålig på att blogga de senaste veckan. Jag har varit lång ledig denna helgen, jobbade bara måndag till onsdag. Så varit ledig torsdag, fredag och helgen. Så skönt!  Det har varit en blandad ledighet...

Av Nina Reale - 21 maj 2019 21:03

    Hej!  Hoppas ni haft en bra tisdag, min dag har varit bra. Slutade tidigt på jobbet så tanken var att jag skulle åka hem och storstäda min lägenhet men blev inte riktigt så. Har haft sån extrem mensvärk hela dagen så blev i stället att jag la...

Presentation


Hej mitt namn är Nina Victoria Reale,en 28 årig tjej som bor i Varberg. Jag är svensk och italiensk.
I den här bloggen kommer ni kunna läsa om mina två stora intressen, mode och inredning, samt även om mitt privatliv. Puss!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards